Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt gaan we ervan uit dat u akkoord bent.       Akkoord

Overlast

Wat te doen bij overlast

Iedereen die in een rijtjeshuis of appartement woont heeft te maken met buren. En al die mensen hebben hun eigen manier van leven. Er zijn verschillen in leefpatroon, leeftijd, gezinssamenstelling, cultuur, karakter en hobby's. Daarom kunnen mensen soms last van elkaar hebben.

Soms meer dan een incident
Het gaat echter wel eens verder dan incidentele overlast. Soms zelfs zonder dat de veroorzaker daar erg in heeft. Als dan niemand actie onderneemt, kunnen de spanningen hoog oplopen.

Voorkomen
Het voorkomen van overlast is het beste. Een gesprek is een goede stap om het probleem op te lossen. Bespreek het probleem voordat de spanningen te hoog zijn opgelopen. Met een gesprek is het probleem niet altijd meteen verholpen. Maar als u samen kunt komen tot afspraken, bent u al een heel eind op weg!

Buurtbemiddeling
Bij buurtbemiddeling helpen buurtbemiddelaars andere bewoners die een conflict hebben met elkaar in gesprek te komen. Buurtbemiddelaars zijn getraind voor dit werk en kennen de buurt goed. Zij wonen in de buurt, maar kennen de betrokken buren niet persoonlijk. Zij kiezen geen partij. Zij doen dit werk vrijwillig en belangeloos.

Zo werkt buurtbemiddeling
De bemiddelaars starten een bemiddeling met een afzonderlijk gesprek met de buur die op eigen initiatief, of via een verwijzer, hulp van buurtbemiddeling heeft gevraagd. Als deze buur met zijn buren in gesprek wil om de onenigheid of het conflict op te lossen onder begeleiding van de bemiddelaars, dan zoeken de bemiddelaars contact met de andere buur. Ook met deze buur hebben zij een afzonderlijk gesprek om de andere kant van het verhaal te horen. Zij kiezen geen partij. Als beide buren mee willen doen met het bemiddelingsgesprek dan nodigen de bemiddelaars beide buren uit voor een gezamenlijk gesprek in de buurt.

Informatie
Buurtbemiddeling is een gezamenlijk initiatief van de gemeente, Welzijn Lansingerland en 3B Wonen. Maria Boersma van Welzijn Lansingerland is coördinator van Buurtbemiddeling Lansingerland. Kijk voor de contact gegevens en meer informatie op www.buurtbemiddelinglansingerland.nl.

Wilt u meer weten over overlastzaken lees dan de folder Overlast.

Als praten niet helpt
Heeft u zelf geprobeerd tot een oplossing te komen en heeft ook buurtbemiddeling niet tot het gewenste resultaat gegeven? Meld uw klacht dan bij 3B Wonen. Dit moet altijd schriftelijk gebeuren. Gebruik hiervoor het contactformulier.  

 

 

Direct naar folder Overlast
Direct naar folder Overlast
Lees meer